Leerstof aanbod

Leerstofaanbod en leertijd

Op De Springplank krijgen de leerlingen les aan de hand van de volgende methoden:

Nederlandse taal
  • Voorloper taal 1-2 Onderdelen uit diverse methodes
  • Aanvankelijk technisch lezen 3 Veilig Leren Lezen
  • Voortgezet technisch lezen 4 t/m 6 Estafette
  • Begrijpend lezen 4 t/m 8 Nieuw Nederlands Junior
  • Taal algemeen 3 Veilig leren lezen
  • Taal algemeen 4 t/m 8 Taalactief 5
Schrijven
  • 3 t/m 8 Pennenstreken
Engelse taal
  • 6 t/m 8 Stepping Stones junior
Rekenen en wiskunde
  • Voorloper rekenen 1 en 2 Onderdelen uit diverse methodes
  • Rekenen 3 t/m 8 Wereld in Getallen 5
Oriëntatie op mens en wereld
  • Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur, milieu en techniek 5 t/m 8 Blink
  • 1 en 2 Koekeloere (schooltv)
  • 3 en 4 Huisje, boompje, beestje (schooltv)
  • 5 en 6 Nieuws uit de natuur (schooltv)
  • Verkeer 4 t/m 8 Jeugdverkeerskrant
Lichamelijke opvoeding
  • 3 t/m 8 Bewegen en didactiek / bronnenboek bewegingsonderwijs in de basisschool
Soc. emotionele ontwikkeling
  • 1 t/m 8 Kwink
Catechese
  • 1 t/m 8 Hemel en Aarde
Kunstzinnige oriëntatie
  • Tekenen 3 t/m 8 Uit de kunst
  • Handvaardigheid 3 t/m 8 Uit de kunst
  • Muziek 5 t/m 8 Eigenwijs digitaal

Leertijd per leer- en vormingsgebied

Globaal aantal uren per week

  • Nederlandse taal 8 - 9
  • Lichamelijke opvoeding 1,30
  • Rekenen en wiskunde 5 - 6
  • Kunstzinnige oriëntatie 3 - 4
  • Oriëntatie op mens en wereld 1,30 - 4,30
  • Catechese 1
  • Engelse taal 0,30 - 1

Werkwijze van de school

Op onze school zijn de leerlingen van 4 t/m 12 jaar verdeeld  over groepen 1 t/m 8. De leerlingen spelen wel met kinderen  van verschillende leeftijden, maar werken met kinderen  van de eigen leeftijd. Wanneer de kinderen bij elkaar in  de groep zijn, wordt er afhankelijk van tempo, aanleg en  niveau, waar mogelijk gewerkt met kleine groepjes en soms  zelfs individueel. Ieder kind krijgt de kans zich ononderbroken  te ontwikkelen. De instructie van nieuwe leerstof gebeurt  telkens eerst klassikaal. Dit zijn korte momenten van  maximaal 20 min. Voor de kinderen die daarna nog extra  instructie nodig hebben, vindt deze plaats in kleine groepen  aan de groepsinstructietafel, waarna de kinderen taakgericht  bezig zijn. Ieder kind werkt zoveel mogelijk op zijn/haar  niveau. We hanteren de werkwijze “HandelingsGerichtWerken”.  Dit houdt in dat de leerkracht volgens  een vaste structuur leert omgaan met drie instructieniveaus:  plus, basis en intensief. De wijze van ondersteuning wordt  genoteerd in een groepsplan. De kleuters werken op eigen  niveau en in eigen tempo en leren allerlei werkjes zelfstandig  te maken. De instructie vindt plaats aan de instructietafel.  Vrij werken plannen de kleuters zoveel mogelijk zelf op het  planbord, waardoor alle activiteiten aan bod komen. Deze  zelfstandigheid proberen we te behouden voor de rest van de  schooltijd.  Kennisoverdracht is heel belangrijk, maar de emotionele- en  verstandelijke ontwikkeling krijgen ook veel aandacht. Op  het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken  we het volgsysteem ZIEN. Daarnaast doen de kinderen culturele-,  sociale- en lichamelijke vaardigheden op. Er is aandacht  voor de creatieve ontwikkeling en de kinderen leren  dat ze deel uitmaken van een multiculturele samenleving.

Coöperatief leren

Omdat we samenwerken op school belangrijk vinden,  maken we gebruik van Coöperatieve werkvormen. De leerlingen  krijgen ‘tools’ om bewust goed samen te werken. Ze werken in tweetallen, teams van vier of met de hele groep op  een gestructureerde manier samen aan een taak. Dit kan een  leertaak zijn of een activiteit op sociaal emotioneel gebied.  Binnen het coöperatief leren worden de kinderen uitgedaagd  zelf initiatieven te nemen, elkaar te helpen en problemen op  te lossen. Kinderen ontwikkelen sociale en verbale vaardigheden  en leren rekening te houden met elkaar. Misschien  heeft u thuis wel eens termen gehoord als schoudermaatje,  liniaalstem, zoek iemand die, binnen-buitenkring...  Allemaal termen uit coöperatief leren.

Schrijven

We beginnen in groep 3 na de herfst met de schrijfletters. Wij volgen hierbij de methode Pennenstreken. Het is  daarom zinvol om kinderen in groep 3 vanaf de kerst de  goede schrijfletters aan te bieden. De schrijfletters vindt u hieronder.