Leerstof aanbod
Leerstofaanbod en leertijd
Op De Springplank krijgen de leerlingen les aan de hand van de volgende methoden:
Nederlandse taal
- Voorloper taal 1-2 Onderdelen uit diverse methodes
- Aanvankelijk technisch lezen 3 Veilig Leren Lezen
- Voortgezet technisch lezen 4 t/m 6 Estafette
- Begrijpend lezen 4 t/m 8 Nieuw Nederlands Junior
- Taal algemeen 3 Veilig leren lezen
- Taal algemeen 4 t/m 8 Taalactief 5
Schrijven
- 3 t/m 8 Pennenstreken
Engelse taal
- 6 t/m 8 Stepping Stones junior
Rekenen en wiskunde
- Voorloper rekenen 1 en 2 Onderdelen uit diverse methodes
- Rekenen 3 t/m 8 Wereld in Getallen 5
Oriëntatie op mens en wereld
- Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur, milieu en techniek 5 t/m 8 Blink
- 1 en 2 Koekeloere (schooltv)
- 3 en 4 Huisje, boompje, beestje (schooltv)
- 5 en 6 Nieuws uit de natuur (schooltv)
- Verkeer 4 t/m 8 Jeugdverkeerskrant
Lichamelijke opvoeding
- 3 t/m 8 Bewegen en didactiek / bronnenboek bewegingsonderwijs in de basisschool
Soc. emotionele ontwikkeling
- 1 t/m 8 Kwink
Catechese
- 1 t/m 8 Hemel en Aarde
Kunstzinnige oriëntatie
- Tekenen 3 t/m 8 Uit de kunst
- Handvaardigheid 3 t/m 8 Uit de kunst
-
Muziek 5 t/m 8 Eigenwijs digitaal
Leertijd per leer- en vormingsgebied
Globaal aantal uren per week
- Nederlandse taal 8 - 9
- Lichamelijke opvoeding 1,30
- Rekenen en wiskunde 5 - 6
- Kunstzinnige oriëntatie 3 - 4
- Oriëntatie op mens en wereld 1,30 - 4,30
- Catechese 1
-
Engelse taal 0,30 - 1
Werkwijze van de school
Op onze school zijn de leerlingen van 4 t/m 12 jaar verdeeld over groepen 1 t/m 8. De leerlingen spelen wel met kinderen van verschillende leeftijden, maar werken met kinderen van de eigen leeftijd. Wanneer de kinderen bij elkaar in de groep zijn, wordt er afhankelijk van tempo, aanleg en niveau, waar mogelijk gewerkt met kleine groepjes en soms zelfs individueel. Ieder kind krijgt de kans zich ononderbroken te ontwikkelen. De instructie van nieuwe leerstof gebeurt telkens eerst klassikaal. Dit zijn korte momenten van maximaal 20 min. Voor de kinderen die daarna nog extra instructie nodig hebben, vindt deze plaats in kleine groepen aan de groepsinstructietafel, waarna de kinderen taakgericht bezig zijn. Ieder kind werkt zoveel mogelijk op zijn/haar niveau. We hanteren de werkwijze “HandelingsGerichtWerken”. Dit houdt in dat de leerkracht volgens een vaste structuur leert omgaan met drie instructieniveaus: plus, basis en intensief. De wijze van ondersteuning wordt genoteerd in een groepsplan. De kleuters werken op eigen niveau en in eigen tempo en leren allerlei werkjes zelfstandig te maken. De instructie vindt plaats aan de instructietafel. Vrij werken plannen de kleuters zoveel mogelijk zelf op het planbord, waardoor alle activiteiten aan bod komen. Deze zelfstandigheid proberen we te behouden voor de rest van de schooltijd. Kennisoverdracht is heel belangrijk, maar de emotionele- en verstandelijke ontwikkeling krijgen ook veel aandacht. Op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we het volgsysteem ZIEN. Daarnaast doen de kinderen culturele-, sociale- en lichamelijke vaardigheden op. Er is aandacht voor de creatieve ontwikkeling en de kinderen leren dat ze deel uitmaken van een multiculturele samenleving.
Coöperatief leren
Omdat we samenwerken op school belangrijk vinden, maken we gebruik van Coöperatieve werkvormen. De leerlingen krijgen ‘tools’ om bewust goed samen te werken. Ze werken in tweetallen, teams van vier of met de hele groep op een gestructureerde manier samen aan een taak. Dit kan een leertaak zijn of een activiteit op sociaal emotioneel gebied. Binnen het coöperatief leren worden de kinderen uitgedaagd zelf initiatieven te nemen, elkaar te helpen en problemen op te lossen. Kinderen ontwikkelen sociale en verbale vaardigheden en leren rekening te houden met elkaar. Misschien heeft u thuis wel eens termen gehoord als schoudermaatje, liniaalstem, zoek iemand die, binnen-buitenkring... Allemaal termen uit coöperatief leren.
Schrijven
We beginnen in groep 3 na de herfst met de schrijfletters. Wij volgen hierbij de methode Pennenstreken. Het is daarom zinvol om kinderen in groep 3 vanaf de kerst de goede schrijfletters aan te bieden. De schrijfletters vindt u hieronder.
