Begeleiding
Op De Springplank streven we ernaar om ieder kind zo goed mogelijk te begeleiden, afgestemd op zijn of haar onderwijsbehoeften. We werken planmatig en maken gebruik van duidelijke structuren en professionele ondersteuning. Binnen ons team zijn twee kwaliteitscoördinatoren (Astrid van Eerden en Vera Postmus) verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg en het bewaken van de onderwijskwaliteit. Zij ondersteunen de leerkrachten, analyseren resultaten en denken mee over het bieden van de juiste hulp aan leerlingen die dit nodig hebben.
Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en kwaliteitscoördinator. Hierin komen o.a. resultaten, zorgleerlingen, groepssfeer en eventuele extra ondersteuning aan bod. Daarnaast kunnen leerkrachten ook tussentijds overleggen en worden zij indien nodig ondersteund bij oudergesprekken of het opstellen van handelingsplannen.
Volgsysteem
Vanaf groep 3 volgen we de cognitieve én sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen via het digitale volgsysteem 'Leerling in Beeld' (LIB). In de kleuterbouw gebruiken we het observatiesysteem 'MijnKleutergroep'. Daarnaast maken we gebruik van het digitale registratiesysteem 'Samen1School' om gedrag zorgvuldig te monitoren. Bij incidenten rondom grensoverschrijdend gedrag wordt niet alleen gekeken naar de leerling die het gedrag vertoont, maar ook naar degene die het ondergaat. Het systeem biedt daarnaast praktische handvatten voor leerkrachten, ouders/verzorgers en leerlingen om hiermee om te gaan en passend te begeleiden.
Samen1School
De Springplank is een officiële 'Samen1School-school'. Dit betekent dat we actief werken aan een veilige, respectvolle en vertrouwde sfeer in de klas en op het schoolplein. Aan het begin van het schooljaar – tijdens de zogenaamde ‘gouden weken’ – besteden we extra aandacht aan de groepsvorming. Ook meten we jaarlijks de veiligheidsbeleving van leerlingen, evalueren we de uitkomsten en sturen we bij indien nodig. Deze basisaanpak is passend voor ongeveer 80% van de leerlingen.
Meidenvenijn
Ook werken we op De Springplank met 'Meidenvenijn is niet fijn!' Deze anti-pestmethode wordt ingezet om specifiek (zorgwekkend) pestgedrag onder meisjes op een positieve en effectieve manier aan te pakken. Het doel van deze methode is het creëren van een prettig en veilig sociaal klimaat in de klas. Binnen de stichting zijn een aantal leerkrachten geschoold om deze aanpak uit te voeren.
Extra ondersteuning
Op basis van toetsresultaten of observaties kan extra ondersteuning worden ingezet. Leerkrachten stellen dan een individueel handelingsplan of groepsplan op volgens de principes van 'Handelingsgericht Werken'. Leerlingen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften worden hierin samengebracht. Ouders/verzorgers worden actief geïnformeerd en hebben altijd recht op inzage in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Toetsuitslagen van LIB worden standaard als bijlage toegevoegd aan het rapport.
Wanneer een leerkracht extra ondersteuning nodig heeft bij leer- en/of gedragsproblemen, kan een kind besproken worden in een leerlingbespreking met collega’s, de bouwcoördinator positief gedrag of de kwaliteitscoördinator. Als de onderwijsbehoefte van een leerling buiten de mogelijkheden van de school valt, spreken we van handelingsverlegenheid. In overleg met de ouder(s)/verzorger(s) van het kind en externe deskundigen wordt dan gezocht naar een passende oplossing buiten de school.
Ons doel is om leerlingen binnen de school een veilige omgeving te bieden, waarin elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft – of dat nu extra uitdaging is, begeleiding of een andere benadering.
Voor meer informatie verwijzen we naar onze schoolgids.

-05281.jpeg?width=768&mode=crop&format=jpeg&dpr=1.0&signature=28069a89ae83dbabddad9f8828c50af17c7124f6)