Ons onderwijs

Werkwijze en pedagogiek

Op basisschool De Springplank zijn de leerlingen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar verdeeld over de groepen 1 t/m 8. De leerlingen spelen wel met kinderen van verschillende leeftijden, maar werken met kinderen van hun eigen leeftijd. In alle groepen wordt gebruikgemaakt van methodesoftware op een digitaal schoolbord. Dit geeft de leerlingen visuele ondersteuning bij de leerstof. Aangezien onze huidige maatschappij voornamelijk visueel is ingesteld, sluit dit leermiddel daar mooi bij aan.

We vinden het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen kunnen omgaan. Om die reden creëren leerkrachten een veilig en gestructureerd klimaat, waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. De positief gestelde gedragsregels van ‘Samen1School’ hangen ingelijst en duidelijk zichtbaar in de school. Daarnaast maakt elke klas zijn eigen klassenregels.


Verbinding

Wij willen ouder(s)/verzorger(s) graag betrekken bij én verbinden met het onderwijs en de school. Samen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kinderen. U als ouder(s)/verzorger(s), wij als leerkrachten. Ieder vanuit zijn eigen rol.

De Springplank gaat op een open en integere manier om met de ouder(s)/verzorger(s) en kinderen. Wederzijds vertrouwen, duidelijkheid en respect zijn hierin sleutelwoorden. Door open te staan voor elkaars ideeën en naar elkaar te luisteren zorgen we voor een goede samenwerking.


Communicatie

Goede communicatie tussen ouder(s)/verzorger(s) en leerkrachten vinden wij belangrijk. Daarom beginnen we elk schooljaar met een startgesprek en plannen we gedurende het schooljaar meerdere 10-minutengesprekken en staat de deur altijd open voor ouder(s)/verzorger(s) die de leerkracht willen spreken.


Onderbouw (groep 1-2)

De jongste leerlingen krijgen onderwijs volgens het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Spel is hierbij het belangrijkste middel tot leren. De ontwikkeling wordt gevolgd met behulp van het observatiesysteem MijnKleutergroep. De nadruk ligt op eigenheid, zelfredzaamheid, samenwerking en intrinsieke motivatie.


Didactiek

Het onderwijs is thematisch, betekenisvol en sluit aan op de belevingswereld van de leerlingen. Verschillende soorten spel – zoals het symbolische spel en rollenspel – dragen bij aan het leerproces. Er is aandacht voor sociale interactie, motorische ontwikkeling, creativiteit en 21e-eeuwse vaardigheden. Vakoverstijgend werken wordt gestimuleerd.


Effectieve Directe Instructie (EDI)

In alle groepen wordt gewerkt met het EDI-model. Dit betekent dat de lesinstructie volgens vaste stappen verloopt: activeren van voorkennis, uitleg van het lesdoel, demonstratie/instructie, begeleide inoefening, zelfstandige verwerking en reflectie. Leerlingen krijgen instructie op maat via drie niveaus: basis, plus en intensief. Ondersteuning wordt vastgelegd in groepsplannen.


ICT en digitalisering

Vanaf groep 3 gebruiken leerlingen Chromebooks om de leerstof digitaal te verwerken. In groep 5 t/m 8 wordt het digitale adaptieve platform 'Snappet' gebruikt voor rekenen. Leerlingen krijgen direct feedback en werken op eigen niveau. Ze hebben een schoolaccount via Google for Education. Digitale geletterdheid en online gedrag zijn vaste onderdelen van het leerproces (via computerprotocol). Ouders/verzorgers betalen alleen bij moedwillige schade aan devices.


Typevaardigheid

De school raadt deelname aan een typecursus aan vanaf groep 6. Deze wordt na schooltijd aangeboden en is voor eigen rekening.


Materialen en verantwoordelijkheidsgevoel

Alle materialen worden verstrekt door school. Leerlingen vanaf groep 5 gebruiken een eigen rollerbalpen, die de ouders/verzorgers zelf aanschaffen (advies volgt via de leerkracht).


Lesmethodes op De Springplank


Nederlandse taal

Voorloper taal en rekenen 1-2: Onderdelen uit diverse methodes

Aanvankelijk technisch lezen 3: Veilig Leren Lezen

Voortgezet technisch lezen 4 t/m 6: Nieuw Nederlands Junior

Begrijpend lezen 4 t/m 8: Nieuw Nederlands Junior

Taal algemeen 3: Veilig leren lezen

Taal algemeen 4 t/m 8: Taal Actief 5 Taal

Spelling 4 t/m 8: Taal Actief 5 Spelling

Schrijven 3 t/m 8: Pennenstreken

Engels taal 3 t/m 8: Stepping Stones Junior


Rekenen en wiskunde

Voorloper rekenen 1 en 2: Onderdelen uit diverse methodes (SemSom / Met Sprongen Vooruit)

Rekenen 3 en 4: Wereld in Getallen 5

Rekenen 5 t/m 8: Snappet; route Wereld in Getallen 5


Oriëntatie op mens en wereld

Oriëntatie 1 en 2: Koekeloere (schooltv)

Oriëntatie 3 en 4: Huisje, boompje, beestje (schooltv)

Oriëntatie 5 t/m 8: Blink (geïntegreerde methode voor geschiedenis, aardrijkskunde, topo, natuur, milieu en techniek)

Overig

Verkeer 4 t/m 8: Veilig Verkeer Nederland methode

Lichamelijke opvoeding 3 t/m 8: Basislessen Bewegingsonderwijs

Sociaal-emotionele ontwikkeling 1 t/m 8: Kwink

Catechese 1 t/m 8: Onderdelen uit diverse methodes


Kunstzinnige oriëntatie

Tekenen 3 t/m 8: Uit de kunst

Handvaardigheid 3 t/m 8: Uit de kunst

Muziek 5 t/m 8: Zing


Leertijd per leergebied (globaal aantal uren per week)

Nederlandse taal: 8 - 9 uur

Rekenen en wiskunde: 5 - 6 uur

Kunstzinnige oriëntatie: 3 - 4 uur

Oriëntatie op mens en wereld: 1,5 - 4,5 uur

Catechese: 0,5 uur

Lichamelijke opvoeding: 1,5 uur

Engelse taal: 0,5 - 1 uur