Werkwijze en pedagogiek
Op basisschool De Springplank zijn de leerlingen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar verdeeld over de groepen 1 t/m 8. De leerlingen spelen wel met kinderen van verschillende leeftijden, maar werken met kinderen van hun eigen leeftijd. In alle groepen wordt gebruikgemaakt van methodesoftware op een digitaal schoolbord. Dit geeft de leerlingen visuele ondersteuning bij de leerstof. Aangezien onze huidige maatschappij voornamelijk visueel is ingesteld, sluit dit leermiddel daar mooi bij aan.
We vinden het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen kunnen omgaan. Om die reden creëren leerkrachten een veilig en gestructureerd klimaat, waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. De positief gestelde gedragsregels van ‘Samen1School’ hangen ingelijst en duidelijk zichtbaar in de school. Daarnaast maakt elke klas zijn eigen klassenregels.
Verbinding
Wij willen ouder(s)/verzorger(s) graag betrekken bij én verbinden met het onderwijs en de school. Samen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kinderen. U als ouder(s)/verzorger(s), wij als leerkrachten. Ieder vanuit zijn eigen rol.
De Springplank gaat op een open en integere manier om met de ouder(s)/verzorger(s) en kinderen. Wederzijds vertrouwen, duidelijkheid en respect zijn hierin sleutelwoorden. Door open te staan voor elkaars ideeën en naar elkaar te luisteren zorgen we voor een goede samenwerking.
Communicatie
Goede communicatie tussen ouder(s)/verzorger(s) en leerkrachten vinden wij belangrijk. Daarom beginnen we elk schooljaar met een startgesprek en plannen we gedurende het schooljaar meerdere 10-minutengesprekken en staat de deur altijd open voor ouder(s)/verzorger(s) die de leerkracht willen spreken.
Onderbouw (groep 1-2)
De jongste leerlingen krijgen onderwijs volgens het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Spel is hierbij het belangrijkste middel tot leren. De ontwikkeling wordt gevolgd met behulp van het observatiesysteem MijnKleutergroep. De nadruk ligt op eigenheid, zelfredzaamheid, samenwerking en intrinsieke motivatie.
Didactiek
Het onderwijs is thematisch, betekenisvol en sluit aan op de belevingswereld van de leerlingen. Verschillende soorten spel – zoals het symbolische spel en rollenspel – dragen bij aan het leerproces. Er is aandacht voor sociale interactie, motorische ontwikkeling, creativiteit en 21e-eeuwse vaardigheden. Vakoverstijgend werken wordt gestimuleerd.
Effectieve Directe Instructie (EDI)
In alle groepen wordt gewerkt met het EDI-model. Dit betekent dat de lesinstructie volgens vaste stappen verloopt: activeren van voorkennis, uitleg van het lesdoel, demonstratie/instructie, begeleide inoefening, zelfstandige verwerking en reflectie. Leerlingen krijgen instructie op maat via drie niveaus: basis, plus en intensief. Ondersteuning wordt vastgelegd in groepsplannen.
ICT en digitalisering
Vanaf groep 3 gebruiken leerlingen Chromebooks om de leerstof digitaal te verwerken. In groep 5 t/m 8 wordt het digitale adaptieve platform 'Snappet' gebruikt voor rekenen. Leerlingen krijgen direct feedback en werken op eigen niveau. Ze hebben een schoolaccount via Google for Education. Digitale geletterdheid en online gedrag zijn vaste onderdelen van het leerproces (via computerprotocol). Ouders/verzorgers betalen alleen bij moedwillige schade aan devices.
Typevaardigheid
De school raadt deelname aan een typecursus aan vanaf groep 6. Deze wordt na schooltijd aangeboden en is voor eigen rekening.
Materialen en verantwoordelijkheidsgevoel
Alle materialen worden verstrekt door school. Leerlingen vanaf groep 5 gebruiken een eigen rollerbalpen, die de ouders/verzorgers zelf aanschaffen (advies volgt via de leerkracht).
Lesmethodes op De Springplank
Nederlandse taal
Voorloper taal en rekenen 1-2: Onderdelen uit diverse methodes
Aanvankelijk technisch lezen 3: Veilig Leren Lezen
Voortgezet technisch lezen 4 t/m 6: Nieuw Nederlands Junior
Begrijpend lezen 4 t/m 8: Nieuw Nederlands Junior
Taal algemeen 3: Veilig leren lezen
Taal algemeen 4 t/m 8: Taal Actief 5 Taal
Spelling 4 t/m 8: Taal Actief 5 Spelling
Schrijven 3 t/m 8: Pennenstreken
Engels taal 3 t/m 8: Stepping Stones Junior
Rekenen en wiskunde
Voorloper rekenen 1 en 2: Onderdelen uit diverse methodes (SemSom / Met Sprongen Vooruit)
Rekenen 3 en 4: Wereld in Getallen 5
Rekenen 5 t/m 8: Snappet; route Wereld in Getallen 5
Oriëntatie op mens en wereld
Oriëntatie 1 en 2: Koekeloere (schooltv)
Oriëntatie 3 en 4: Huisje, boompje, beestje (schooltv)
Oriëntatie 5 t/m 8: Blink (geïntegreerde methode voor geschiedenis, aardrijkskunde, topo, natuur, milieu en techniek)
Overig
Verkeer 4 t/m 8: Veilig Verkeer Nederland methode
Lichamelijke opvoeding 3 t/m 8: Basislessen Bewegingsonderwijs
Sociaal-emotionele ontwikkeling 1 t/m 8: Kwink
Catechese 1 t/m 8: Onderdelen uit diverse methodes
Kunstzinnige oriëntatie
Tekenen 3 t/m 8: Uit de kunst
Handvaardigheid 3 t/m 8: Uit de kunst
Muziek 5 t/m 8: Zing
Leertijd per leergebied (globaal aantal uren per week)
Nederlandse taal: 8 - 9 uur
Rekenen en wiskunde: 5 - 6 uur
Kunstzinnige oriëntatie: 3 - 4 uur
Oriëntatie op mens en wereld: 1,5 - 4,5 uur
Catechese: 0,5 uur
Lichamelijke opvoeding: 1,5 uur
Engelse taal: 0,5 - 1 uur
