Tekstgrootte
Op de Springplank geven we vorm aan ons onderwijs vanuit deze visie:
Kind
Bij ons op school word jij gezien.
Met positief gedrag, wederzijds respect en duidelijke verwachtingen creëren we een veilige omgeving waarin jij de ruimte krijgt om je optimaal te ontwikkelen.
Jouw ontwikkeling staat centraal. Vanuit nieuwsgierigheid en ambitie heb jij een actieve houding in je eigen leerproces. Een leerproces waarin je ontdekt waar jouw talenten liggen en waar je minder goed in bent. Je mag dromen, durft keuzes te maken en ontdekt wie jij bent en wat jij wil. Fouten maken mag en heb je zelfs nodig om je te kunnen ontwikkelen.
Onderwijs
Bij ons op school kiezen we voor leren op maat.
Basiskennis heb je nodig als voorwaarde om zelfontdekkend aan de slag te gaan. De leerkracht inspireert je en leert je vaardigheden aan waarmee jij als leerling jouw eigen leerproces kan vormgeven binnen de mogelijkheden die we je kunnen bieden.
Maatschappij
Onze school is een mini-samenleving.
Samen met ouders en betrokkenen bereiden wij je voor op jouw plek in de maatschappij, waarin je zorgt voor jezelf, de ander en de wereld om je heen. We leven in een snel veranderende wereld waar techniek, innovatie en duurzaamheid een steeds grotere plek innemen. Wij stimuleren een zelfstandige, probleemoplossende en creatieve houding, waardoor jij met vertrouwen jouw toekomst tegemoet kunt gaan.
Op De Springplank krijgen de leerlingen les aan de hand van de volgende methoden:
Globaal aantal uren per week
Op onze school zijn de leerlingen van 4 t/m 12 jaar verdeeld over groepen 1 t/m 8. De leerlingen spelen wel met kinderen van verschillende leeftijden, maar werken met kinderen van de eigen leeftijd. Wanneer de kinderen bij elkaar in de groep zijn, wordt er afhankelijk van tempo, aanleg en niveau, waar mogelijk gewerkt met kleine groepjes en soms zelfs individueel. Ieder kind krijgt de kans zich ononderbroken te ontwikkelen. De instructie van nieuwe leerstof gebeurt telkens eerst klassikaal. Dit zijn korte momenten van maximaal 20 min. Voor de kinderen die daarna nog extra instructie nodig hebben, vindt deze plaats in kleine groepen aan de groepsinstructietafel, waarna de kinderen taakgericht bezig zijn. Ieder kind werkt zoveel mogelijk op zijn/haar niveau. We hanteren de werkwijze “HandelingsGerichtWerken”. Dit houdt in dat de leerkracht volgens een vaste structuur leert omgaan met drie instructieniveaus: plus, basis en intensief. De wijze van ondersteuning wordt genoteerd in een groepsplan. De kleuters werken op eigen niveau en in eigen tempo en leren allerlei werkjes zelfstandig te maken. De instructie vindt plaats aan de instructietafel. Vrij werken plannen de kleuters zoveel mogelijk zelf op het planbord, waardoor alle activiteiten aan bod komen. Deze zelfstandigheid proberen we te behouden voor de rest van de schooltijd. Kennisoverdracht is heel belangrijk, maar de emotionele- en verstandelijke ontwikkeling krijgen ook veel aandacht. Op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we het volgsysteem ZIEN. Daarnaast doen de kinderen culturele-, sociale- en lichamelijke vaardigheden op. Er is aandacht voor de creatieve ontwikkeling en de kinderen leren dat ze deel uitmaken van een multiculturele samenleving.
Omdat we samenwerken op school belangrijk vinden, maken we gebruik van Coöperatieve werkvormen. De leerlingen krijgen ‘tools’ om bewust goed samen te werken. Ze werken in tweetallen, teams van vier of met de hele groep op een gestructureerde manier samen aan een taak. Dit kan een leertaak zijn of een activiteit op sociaal emotioneel gebied. Binnen het coöperatief leren worden de kinderen uitgedaagd zelf initiatieven te nemen, elkaar te helpen en problemen op te lossen. Kinderen ontwikkelen sociale en verbale vaardigheden en leren rekening te houden met elkaar. Misschien heeft u thuis wel eens termen gehoord als schoudermaatje, liniaalstem, zoek iemand die, binnen-buitenkring... Allemaal termen uit coöperatief leren.
We beginnen in groep 3 na de herfst met de schrijfletters. Wij volgen hierbij de methode Pennenstreken. Het is daarom zinvol om kinderen in groep 3 vanaf de kerst de goede schrijfletters aan te bieden. De schrijfletters vindt u hieronder.