Tekstgrootte
Voor kleine en grote klachten moet er in school altijd iemand zijn die je kunt vertrouwen. Iemand die goed naar je luistert en je advies geeft. Voor leerlingen en ouders is dat in eerste instantie altijd de groepsleerkracht en daarna de directie. Mocht u na deze stappen er niet uitkomen, dan kunt u gebruik maken van de officiële klachtenregeling van De Springplank. De klachtenregeling bevat een reglement bij wie en waar je een klacht kunt neerleggen. Wij zijn aangesloten bij de klachtencommissie voor het katholiek onderwijs. Het adres is: Secretariaat van de klachtencommissies voor het Katholiek Onderwijs, Postbus 82324 2508 EH Den Haag, tel. 070-3925508, fax 070-3020836, website www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl.
De commissie behandelt de klachten deskundig en adviseert het bestuur over te nemen maatregelen. Ook is er de mogelijkheid om contact op te nemen met het meldpunt vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs, telefoonnummer 0900 111 3 111.
Sommige klachten liggen heel gevoelig, zoals bijvoorbeeld over racisme, discriminatie, pesten en seksueel geweld. Voor de klager is het moeilijk om daarover te praten, maar voor de leerkracht of schoolleider is dat vaak ook zo. Daarom moet er altijd iemand zijn die weet hoe je zulke gevoelige klachten behandelt: de vertrouwenspersoon. Elke school moet een interne vertrouwenspersoon hebben. Bij ons op school zijn dat Petra van Kleinwee, Christel de Leeuw en Gerda Kos. Zij zijn de interne vertrouwenspersonen. Deze personen zijn nauw betrokken bij onze school en hierdoor snel te bereiken. Door deze betrokkenheid kan het soms moeilijk zijn om onpartijdig te blijven. Daarom is het goed ook een vertrouwenspersoon buiten de school achter de hand te hebben, namelijk de externe vertrouwenspersonen. De externe vertrouwenspersonen zijn Shirly de Vos en Hans Scheltema. Zij zijn te bereiken via evp@cedgroep.nl of tel.nr 010-4071599. Bij ons op school werken we met de verwijsindex, informatie hierover kunt u inzien bij de interne vertrouwenspersonen.
Vanaf 1 juli 2013 is het voor elke organisatie die werkt met ouders en kinderen, een wettelijke verplichting om bij zorg, de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling toe te passen. De meldcode is een vijf stappenplan, waarin wordt aangegeven hoe de beroepskracht moet handelen bij vermoedens van Huiselijk Geweld en/of Kindermishandeling. De vijf stappen zijn een leidraad bij zijn/haar besluit om wel/niet een melding te doen bij VeiligThuis. De organisatie heeft de wettelijke verplichting om een protocol te hebben waarin staat beschreven hoe zij met de meldcode werkt. In dit protocol hoort beschreven te zijn wie de beslissing neemt in stap 5B, het wel/niet melden, en hoe er wordt omgegaan met gevoelige informatie. Verder dient de organisatie te beschikken over een deskundig persoon op het gebied van huiselijk geweld/kindermishandeling. In de meeste gevallen zal deze persoon aandachtsfunctionaris worden genoemd, en zullen er binnen de organisatie een of meerdere aandachtsfunctionarissen zijn aangesteld.
De stappen zijn:
Stap 1: Het in kaart brengen van signalen
Stap 2: Advies vragen
Stap 3: Gesprek met de ouder(s)/verzorger(s)
Stap 4: Wegen van de ernst van de zorg
Stap 5: Begeleiden naar hulp, of melden bij VeiligThuis Aandachtsfunctionaris
Voor klachten over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstige psychische of fysiek geweld kunt u ook contact opnemen met de aandachtsfunctionaris van onze school: Yvonne Vlaanderen, yvonne.vlaanderen@ rkbsdespringplank.nl. De aandachtsfunctionaris, ondersteunt de leerkracht bij het nemen van de stappen van de meldcode. Soms zal de aandachtsfunctionaris al bij de eerste stap aanwezig zijn, en de verdere stappen van de meldcode samen met de leerkracht en de ouder(s) nemen. De meldcode is er in eerste instantie niet op gericht om melding te doen bij VeiligThuis, maar is vooral bedoeld om de ouder(s) op de hoogte te stellen, en te houden van de zorgelijke signalen die aanwezig zijn. De voorkeur gaat altijd uit om de ouder(s) in een zo vroeg mogelijk stadium te motiveren in het accepteren van hulp bij de vastgestelde problemen. Lukt dit niet, dan neemt de aandachtsfunctionaris in stap 5B de beslissing om te melden bij VeiligThuis. Meer informatie via: www.onderwijsinspectie.nl en info@owinsp.nl
Petra van Kleinwee, petra.vankleinwee@rkbsdespringplank.nl
Gerda Kos, gerda.kos@rkbsdespringplank.nl
Christel de Leeuw, christel.deleeuw@rkbsdespringplank.nl
Petra van Kleinwee, petra.vankleinwee@rkbsdespringplank.nl