Tekstgrootte
Op De Springplank maken we gebruik van Samen1school, een allesomvattende aanpak voor het sociaal pedagogisch klimaat op onze school. Uitgaand van de professionele houding van de leerkracht wordt gewerkt aan het aanleren van het goede gedrag door middel van belonen en begrenzen.
Samen1school staat voor samen werken aan een positief sociaal veilige school. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele team, de leerling en de ouders.
De leerling, de ouders, de leerkrachten, de intern begeleider, de directie, de vertrouwenspersoon en de aandachtsfunctionaris worden allemaal in het proces meegenomen, zodat voor iedereen binnen de school duidelijk is wat er van wie verwacht wordt en wat de kaders zijn waarbinnen we met elkaar aan het positieve klimaat op school werken.
Samen1school wil de school praktisch ondersteunen in het creëren van een sfeer van veiligheid, respect en vertrouwen. Een school waarin kinderen en medewerkers zich gerespecteerd voelen en respect hebben voor de ander. Kinderen en medewerkers moeten zich veilig en gesteund voelen.
Samen1school vindt het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en dat alle medewerkers plezier hebben in hun werk. Eén van de doelstellingen is het voorkomen en tegengaan van pesten. Door de positieve sfeer en de rust binnen school komen we meer toe aan het geven van goed onderwijs. Zo kan eenieder tot optimale groei komen en het beste van zichzelf geven.
In de klas
Aan het begin van het nieuwe schooljaar worden de rode posters die de omgangsregels uitbeelden, onder de aandacht gebracht. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. Door aan het begin van ieder schooljaar veel aandacht te besteden aan positieve omgangsvormen, zoals het geven van complimenten, het elkaar helpen, stimuleren, motiveren, het hebben van belangstelling en respect voor de ander enz.. Na de zomer- en kerstvakantie besteden wij extra aandacht aan deze positieve aandachtsvormen dmv de zogenaamde goedoeperiode. Drie weken lang kunnen kinderen goedoes (muntjes) verdienen bij goed gedrag. De goedoes worden in de klas verzameld en elke groep denkt na over een gezamenlijke beloning aan het eind van deze periode.
Daarnaast leren we de kinderen hoe zij om moeten gaan met conflicten. Al deze aspecten horen bij ‘Actief Burgerschap’ en zit verweven in ons onderwijsaanbod. Op de jaarlijkse algemene informatieavond wordt het totale aanpak van samen1school nader toegelicht.
Met ‘samen1school’ pakken wij het pesten en ongewenst gedrag positief aan. Ons preventieve beleid is er vooral op gericht om ongewenst gedrag te voorkomen. De aanpak geschiedt eenduidig, de digitale gedragsmap signaleert en registreert de incidenten. De leerkracht, de coördinator positief gedrag en de anti-pest coördinator, ondersteunen de leerling, de ouders en de groep om samen te komen tot de gewenste gedragsverandering. Dit alles moet een bijdrage leveren aan de sociale veiligheid van leerlingen en leerkrachten. Aan de hand van het digitale veiligheidsplan en de digitale gedragsmap, blijven we de veiligheid van leerlingen en leerkrachten monitoren.