Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen ouderportaal | Registreer
  • Home
  • De Springplank
    • Onderwijs
    • Praktisch
    • Activiteiten
    • Gezonde school
    • Wie is wie op De Springplank
    • Medezeggenschapsraad
    • Bestuur
    • Ouderraad (OR)
    • Stichting Kinderopvang Huizen
    • Blooming Kids
    • Klachten en meldcode
  • Nieuwe ouders
    • Welkom op De Springplank
    • Kennismaken / aanmelden
    • Informatie over de school app
    • Overzicht van activiteiten
    • Goed om te weten
  • Documenten
    • Extra verlof aanvragen
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • School Ondersteunings Profiel
    • Kalender
    • Aanmeldformulier
    • Privacy voorkeuren doorgeven
    • Computer protocol
    • Algemeen/overig
  • Contact
    • Aanmelden
    • Ziekmeldingen
    • AVG en Privacy
    • Adresgegevens
    • Contact formulier
    • Emailadressen
    • Webmaster
    • Stage
  • Sponsors
    • Biologische slagerij Welling
    • Feestkleding 365
    • Hyppe.nl hypotheken en pensioenen
    • Nagelstudio Nails with Care
    • Clipart Galery FreePik
  • Onderwijs
  • Praktisch
  • Activiteiten
  • Gezonde school
  • Wie is wie op De Springplank
  • Medezeggenschapsraad
  • Bestuur
  • Ouderraad (OR)
  • Stichting Kinderopvang Huizen
  • Blooming Kids
  • Klachten en meldcode

Het onderwijs op De Springplank

Op de Springplank geven we vorm aan ons onderwijs vanuit deze visie:

Kind
Bij ons op school word jij gezien.
Met positief gedrag, wederzijds respect en duidelijke verwachtingen creëren we een veilige omgeving waarin jij de ruimte krijgt om je optimaal te ontwikkelen.
Jouw ontwikkeling staat centraal. Vanuit nieuwsgierigheid en ambitie heb jij een actieve houding in je eigen leerproces. Een leerproces waarin je ontdekt waar jouw talenten liggen en waar je minder goed in bent. Je mag dromen, durft keuzes te maken en ontdekt wie jij bent en wat jij wil. Fouten maken mag en heb je zelfs nodig om je te kunnen ontwikkelen.

Onderwijs
Bij ons op school kiezen we voor leren op maat.
Basiskennis heb je nodig als voorwaarde om zelfontdekkend aan de slag te gaan. De leerkracht inspireert je en leert je vaardigheden aan waarmee jij als leerling jouw eigen leerproces kan vormgeven binnen de mogelijkheden die we je kunnen bieden.

Maatschappij
Onze school is een mini-samenleving.
Samen met ouders en betrokkenen bereiden wij je voor op jouw plek in de maatschappij, waarin je zorgt voor jezelf, de ander en de wereld om je heen. We leven in een snel veranderende wereld waar techniek, innovatie en duurzaamheid een steeds grotere plek innemen. Wij stimuleren een zelfstandige, probleemoplossende en creatieve houding, waardoor jij met vertrouwen jouw toekomst tegemoet kunt gaan.
 

Leerstofaanbod en leertijd

Op De Springplank krijgen de leerlingen les aan de hand van de volgende methoden:

Nederlandse taal

  • Voorloper taal 1-2 Onderdelen uit diverse methodes
  • Aanvankelijk technisch lezen 3 Veilig Leren Lezen
  • Voortgezet technisch lezen 4 t/m 6 Estafette
  • Begrijpend lezen 4 t/m 8 Leeslink
  • Taal algemeen 3 Veilig leren lezen
  • Taal algemeen 4 t/m 8 Taalactief

Schrijven

  • 3 t/m 8 Pennenstreken

Engelse taal

  • 6 t/m 8 Stepping Stones junior

Rekenen en wiskunde

  • Voorloper rekenen 1 en 2 Onderdelen uit diverse methodes
  • Rekenen 3 t/m 8 Wereld in Getallen

Oriëntatie op mens en wereld

  • Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur, milieu en techniek 5 t/m 8 Blink
  • 1 en 2 Koekeloere (schooltv)
  • 3 en 4 Huisje, boompje, beestje (schooltv)
  • 5 en 6 Nieuws uit de natuur (schooltv)
  • Verkeer 4 t/m 8 Jeugdverkeerskrant

Lichamelijke opvoeding

  • 3 t/m 8 Bewegen en didactiek / bronnenboek bewegingsonderwijs in de basisschool

Soc. emotionele ontwikkeling

  • 1 t/m 8 Leefstijl

Catechese

  • 1 t/m 8 Hemel en Aarde

Kunstzinnige oriëntatie

  • Tekenen 3 t/m 8 Uit de kunst
  • Handvaardigheid 3 t/m 8 Uit de kunst
  • Muziek 5 t/m 8 Eigenwijs digitaal

Leertijd per leer- en vormingsgebied

Globaal aantal uren per week

  • Nederlandse taal 8 - 9
  • Lichamelijke opvoeding 1,30
  • Rekenen en wiskunde 5 - 6
  • Kunstzinnige oriëntatie 3 - 4
  • Oriëntatie op mens en wereld 1,30 - 4,30
  • Catechese 1
  • Engelse taal 0,30 - 1

Werkwijze van de school

Op onze school zijn de leerlingen van 4 t/m 12 jaar verdeeld  over groepen 1 t/m 8. De leerlingen spelen wel met kinderen  van verschillende leeftijden, maar werken met kinderen  van de eigen leeftijd. Wanneer de kinderen bij elkaar in  de groep zijn, wordt er afhankelijk van tempo, aanleg en  niveau, waar mogelijk gewerkt met kleine groepjes en soms  zelfs individueel. Ieder kind krijgt de kans zich ononderbroken  te ontwikkelen. De instructie van nieuwe leerstof gebeurt  telkens eerst klassikaal. Dit zijn korte momenten van  maximaal 20 min. Voor de kinderen die daarna nog extra  instructie nodig hebben, vindt deze plaats in kleine groepen  aan de groepsinstructietafel, waarna de kinderen taakgericht  bezig zijn. Ieder kind werkt zoveel mogelijk op zijn/haar  niveau. We hanteren de werkwijze “HandelingsGerichtWerken”.  Dit houdt in dat de leerkracht volgens  een vaste structuur leert omgaan met drie instructieniveaus:  plus, basis en intensief. De wijze van ondersteuning wordt  genoteerd in een groepsplan. De kleuters werken op eigen  niveau en in eigen tempo en leren allerlei werkjes zelfstandig  te maken. De instructie vindt plaats aan de instructietafel.  Vrij werken plannen de kleuters zoveel mogelijk zelf op het  planbord, waardoor alle activiteiten aan bod komen. Deze  zelfstandigheid proberen we te behouden voor de rest van de  schooltijd.  Kennisoverdracht is heel belangrijk, maar de emotionele- en  verstandelijke ontwikkeling krijgen ook veel aandacht. Op  het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken  we het volgsysteem ZIEN. Daarnaast doen de kinderen culturele-,  sociale- en lichamelijke vaardigheden op. Er is aandacht  voor de creatieve ontwikkeling en de kinderen leren  dat ze deel uitmaken van een multiculturele samenleving.  

Coöperatief leren

Omdat we samenwerken op school belangrijk vinden,  maken we gebruik van Coöperatieve werkvormen. De leerlingen  krijgen ‘tools’ om bewust goed samen te werken. Ze werken in tweetallen, teams van vier of met de hele groep op  een gestructureerde manier samen aan een taak. Dit kan een  leertaak zijn of een activiteit op sociaal emotioneel gebied.  Binnen het coöperatief leren worden de kinderen uitgedaagd  zelf initiatieven te nemen, elkaar te helpen en problemen op  te lossen. Kinderen ontwikkelen sociale en verbale vaardigheden  en leren rekening te houden met elkaar. Misschien  heeft u thuis wel eens termen gehoord als schoudermaatje,  liniaalstem, zoek iemand die, binnen-buitenkring...  Allemaal termen uit coöperatief leren.    

Schrijven

We beginnen in groep 3 na de herfst met de schrijfletters.  Wij volgen hierbij de methode Pennenstreken. Het is  daarom zinvol om kinderen in groep 3 vanaf de kerst de  goede schrijfletters aan te bieden. De schrijfletters vindt u  hieronder.


Snel naar

samen1school

Hoe meld ik mijn kind aan?

Hoe werkt de school-app?

Uw gegevens up-to-date?

De Springplank Onderwijs Praktisch Activiteiten Gezonde school Wie is wie op De Springplank Medezeggenschapsraad Bestuur Ouderraad (OR) Stichting Kinderopvang Huizen Blooming Kids Klachten en meldcode
Nieuwe ouders Welkom op De Springplank Kennismaken / aanmelden Informatie over de school app Overzicht van activiteiten Goed om te weten
Documenten Extra verlof aanvragen Schoolgids Schoolplan School Ondersteunings Profiel Kalender Aanmeldformulier Privacy voorkeuren doorgeven Computer protocol Algemeen/overig
Contact Aanmelden Ziekmeldingen AVG en Privacy Adresgegevens Contact formulier Emailadressen Webmaster Stage
Sponsors Biologische slagerij Welling Feestkleding 365 Hyppe.nl hypotheken en pensioenen Nagelstudio Nails with Care Clipart Galery FreePik
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools