Tekstgrootte
Het CITO-leerlingvolgsysteem wordt niet alleen gebruikt om de vorderingen van individuele leerlingen in kaart te brengen, maar ook om het niveau van een hele groep of van een heel leerstofonderdeel, b.v. spelling, te meten. Op deze manier proberen we de kwaliteit van het lesgeven en de gebruikte methodes voortdurend te bewaken. De Springplank streeft ernaar met moderne methodes te werken die voldoen aan de kerndoelen. Aan de hand van toetsgegevens wordt regelmatig bekeken of bepaalde methodes wel voldoen aan de verwachtingen. Tevens maken wij gebruik van een kwaliteitskaderWMKPO van Cees Bos. Bij dit systeem stellen wij ons steeds dezelfde vragen over een bepaald deel van ons onderwijs. Vragen als ‘Wat beloven wij? Doen wij wat we beloven? Hoe meten wij dat? Welke kwaliteit moeten wij vasthouden? Welke aspecten willen wij verbeteren? Hoe gaan we dit aanpakken? Dit is een continu proces.
Zorg voor personeel heeft natuurlijk ook alles met kwaliteitszorg te maken. Vandaar dat we werken met een integraal personeelsbeleid. Een onderdeel daarvan is het begeleiden van nieuwe leerkrachten. Nieuw beginnende leerkrachten worden aan de hand van een stappenplan begeleid. Bovendien kunnen zij zich tijdens hun eerste schooljaar volledig op hun groep concentreren. Zij worden bij het uitvoeren van schoolse taken tijdens dat eerste jaar ontzien. Om ons als team te blijven professionaliseren, werken we in leerteams aan verschillende ontwikkelingen binnen onze school. Kwaliteitszorg en de bewaking van kwaliteit is ook van groot belang bij ziekte en afwezigheid van een leerkracht. Wanneer om wat voor reden dan ook lessen uitvallen (bijv. door ziekte van een leerkracht) wordt aan de hand van een “document invalbeleid” getracht vervanging te vinden. Gezien de huidige arbeidsmarkt is het zeer moeilijk vervanging te vinden, zeker voor de bovenbouw. Getracht wordt altijd een invaller te zoeken maar het kan voorkomen, dat er een groep voor een dag of dagdeel wordt opgedeeld.
In deze coronaperiode kan het ook voorkomen dat een groep een dag(deel) thuis moet blijven wanneer we dit echt niet anders kunnen organiseren. N.a.v. alle ontwikkelingen en ervaringen die we met elkaar hebben opgedaan tijdens de periode van thuisonderwijs in coronatijd, zullen we ook de mogelijkheden van het online lesgeven bij ziekte van leerkrachten en/of leerlingen verder onderzoeken.
Om ervoor te zorgen dat de lessen zo goed mogelijk doorgang vinden, wordt er door iedere leerkracht in de klassenmap bijgehouden met welke leerstof de kinderen bezig zijn en welke afspraken er met individuele kinderen gemaakt zijn.
Tot slot, maar zeker niet als sluitpost, is ook de zorg voor hygiëne van groot belang.
We hebben nauw contact met het schoonmaakbedrijf om ervoor te zorgen dat we de beschikbare budgetten zo effectief mogelijk besteden en de kwaliteit van de schoonmaakwerkzaamheden te waarborgen. Daarnaast besteden we in de klas aandacht aan persoonlijke hygiëne en is regelmatig handen wassen een vaste afspraak in de klas.