Tekstgrootte
Op de Springplank proberen we door planmatig handelen ieder kind zo optimaal mogelijk te begeleiden. Binnen de formatie zijn er een aantal leerkrachten vrij geroosterd die de leerlingenzorg coördineren. Dit doen zij in samenwerking en goed overleg met de directie. Op de Springplank werken twee intern begeleiders, Petra van Kleinwee en Tamara Zuijdervliet. De IB’ers ondersteunen de leerkrachten. Een aantal keer per jaar voeren zij een groepsgesprek met de leerkracht waarbij de leerlingen worden besproken. In zo’n gesprek gaat het dan o.a. om behaalde resultaten, zorgleerlingen, extra hulp, maar ook de sfeer in de groep. Daarnaast kan een leerkracht ook op andere momenten terecht bij de intern begeleider met vragen of zorgen over kinderen. Ook kan de IB’er bij een gesprek met ouders gevraagd worden.
Annemieke Bakker gaat komend schooljaar één ochtend in de week met kinderen met een specifieke leerbehoefte aan de slag. Tamara Zuijdervliet is ook één ochtend beschikbaar om kinderen met specifieke leerbehoeften op rekengebied te begeleiden.
We hanteren op school een leerlingvolgsysteem. Dit houdt in dat we kinderen volgen in hun ontwikkeling met behulp van toetsen. Kinderen in de kleuterleeftijd worden geobserveerd aan de hand van het observatiemodel van 'Mijn kleutergroep'. Door middel van signaleringstoetsen van het CITO, toetsen we een aantal keer per jaar alle kinderen op vele vakgebieden. Dit gebeurt over het algemeen gewoon in de klas door de groepsleerkracht. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gebruiken we ZIEN.
Tevens wordt het digitale registratiesysteem van samen1school gebruikt, waarin storend en grensoverschrijdend gedrag wordt vastgelegd. Er is in dit systeem aandacht voor zowel daders als slachtoffers van pesten. Naast registratie biedt het systeem handreikingen voor ondersteuning van de leerkracht, de ouders en het kind. Naar aanleiding van de resultaten van de verschillende toetsen wordt bekeken of er specifieke extra hulp gewenst is. Is dit het geval, dan wordt door de groepsleerkracht, eventueel in samenspraak met de intern begeleider, een plan opgesteld, het zogenaamde handelingsplan. Voorheen waren dit vaak individuele plannen. In het kader van Handelingsgericht Werken proberen we nu steeds vaker om leerlingen met eenzelfde ondersteuningsbehoefte te clusteren middels een groepsplan. De groepsleerkracht informeert ouders wanneer er een specifieke aanpak voor leerlingen wordt aangeboden. Ouders hebben recht op inzage van de gegevens die opgeslagen worden in het Leerlingvolgsysteem. Mocht u hier een overzicht van willen hebben, dan kunt u dit aan de groepsleerkracht vragen. Bij het tweede en derde rapport van uw kind worden de uitslagen van de gemaakte CITO toetsen als bijlage toegevoegd. Op de Springplank proberen we ieder kind op zijn eigen niveau te benaderen en te begeleiden, zonder daarbij het sociale aspect, het van elkaar leren, te verliezen. We hebben ervoor gekozen dit binnen de groepen te laten plaatsvinden. Dit houdt in dat kinderen die minder ver of verder zijn in hun ontwikkeling dan hun klasgenoten, binnen de groep extra aandacht krijgen van de groepsleerkracht. Er zijn echter momenten waarop we toch besluiten de kinderen uit de klas te halen. Dit gebeurt o.a. bij de Plusgroep, de ondersteuning door de leesspecialist en individuele begeleiding voor kinderen die ondersteuning krijgen vanuit een Arrangement Plus.
Op de Springplank wordt verdieping van het lesaanbod door de leerkrachten in de klassen gerealiseerd. Hierin worden zij ondersteund door de Plusgroep. De Plusklas bestaat uit twee teamleden die zich verdiepen in de specifieke begeleiding en aanpak voor kinderen die meer aankunnen dan het basisaanbod van de groep. Deze verdieping van het lesaanbod kan bestaan uit verrijkend en verdiepend werk voor in de klas, maar ook buiten de klas in de vorm van experimenten of projecten aan de hand van een onderzoeksvraag. De ondersteuning en het aanbod aan kinderen die meer aankunnen dan het basisaanbod in de groep wordt gemonitord door de Interne Begeleiding.
Op de Springplank is er een Flexklas voor de groepen 1 t/m 4 en een Plusklas voor de groepen 5 t/m 8. In deze twee klassen komen kinderen bij elkaar die (meer)begaafd zijn. Dit zijn kinderen waarvoor de uitdaging vanuit de methoden niet toereikend is. De Flexklas voor groep 1 t/m 4 wordt één dag in de week begeleid door juf Katja Lindeman. De Plusklas voor groep 5 t/m 8 wordt één keer per week door juf Sylvia Hilhorst begeleid.
In overleg beslissen genoemde Plusklasbegeleiders in samenwerking met de groepsleerkracht of een kind in aanmerking komt voor deze vorm van begeleiding. Er wordt vanuit verschillende oogpunten naar het kind gekeken met behulp van het screeningsinstrument DHH voordat het kind geplaatst wordt (cognitieve, sociale en zelfstandige aspecten van het kind). In het geval van twijfel wordt de IB om advies gevraagd. Op de Plus-/Flexklasdag doorlopen de kinderen een apart programma, waarin wordt aangesloten op de behoeften van het kind. Deze uitdaging wordt gezocht in verschillende vakgebieden, zoals natuurkunde, scheikunde, wetenschap, filosoferen, brein en verschillende talen (bijv. Engels en Spaans). Daarnaast wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van digitale programma’s. Ook wordt er aandacht besteed aan de presentatievaardigheden van de kinderen. Tot slot zijn de kinderen regelmatig bezig met groepsopdrachten, waarbij ze elkaars expertise nodig hebben. Het leren leren staat centraal.
Gedurende de week werken de kinderen uit de Plus- of Flexklas zelfstandig aan eigen werk dat door de Plusklasbegeleiders wordt opgegeven. Dit betekent dat de groepsleerkracht het werk in de eigen klas voor deze kinderen compact, waardoor ze tijd hebben om aan het Pluswerk te werken.
Voor kinderen die zich minder snel ontwikkelen bij technisch lezen, hebben wij de beschikking over een leesspecialist in de persoon van Leonore Zuidinga. Kinderen kunnen individueel geholpen worden door haar als de leesontwikkeling ernstig stagneert. De hulp vindt onder schooltijd plaats. Tevens adviseert de leesspecialist de leerkrachten over hulp aan kinderen met leesproblemen en houdt zij een vinger aan de pols ten aanzien van de kwaliteit van ons leesonderwijs en voert daar waar nodig verbeteringen door. Ook is zij nauw betrokken bij het traject voor de aanvraag van dyslexieverklaringen.
Kinderen die als gevolg van een beperking extra begeleiding nodig hebben (bijvoorbeeld als gevolg van een spraak-taalprobleem, gedragsprobleem, lichamelijke of verstandelijke beperking) kunnen in aanmerking komen voor een zogenaamd “arrangement”. Deze regeling komt er op neer dat deze leerling een aantal uur extra begeleiding per week krijgt. Dit wordt meestal ingevuld door een deskundige vanuit de instelling waar een indicatie voor is gegeven (de zogenaamde ‘cluster-school’). In sommige gevallen wordt deze ondersteuning ingevuld door een leerkracht van onze school met specifieke kennis op dit gebied.
Wanneer leerkrachten gesteund willen worden in de wijze van aanpak van leer- en/of gedragsmoeilijkheden van een kind, kan een kind worden ingebracht in de maandelijkse leerlingbespreking met collega’s. Ook kan de leerkracht de hulp inroepen van de bouwcoördinator positief gedrag en de Intern Begeleider. Om antwoord te krijgen op de hulpvraag van de leerkracht kan de school in sommige gevallen een beroep doen op het Samenwerkingsverband Unita. Alle scholen in het Gooi e.o. zijn aangesloten bij dit Samenwerkingsverband. Wanneer er sprake is van een complexe hulpvraag, vult school met ouders een aanvraag in voor het Samenwerkingsverband. Dit zogenaamde groeidocument vormt de basis voor het ondersteuningstraject. Aan de hand van deze aanvraag wordt bekeken welke ondersteuning en expertise het beste past bij de hulpvraag van de leerkracht. Tijdens een Multidisciplinair Overleg (MDO) gaan alle betrokkenen met elkaar om de tafel en wordt bekeken hoe de ondersteuning er vervolgens uit komt te zien.
Deze ondersteuning kan bestaan uit tips en aanpassingen voor in de groep, maar ook uit aanvullend onderzoek. In sommige gevallen wordt er gekozen voor een Arrangement Plus. Dit arrangement biedt extra ondersteuning voor een leerling en kan onder bepaalde voorwaarden worden aangevraagd bij het Samenwerkingsverband.
Vanaf september 2017 organiseren wij remedial teaching voor kinderen die vanuit een MDO extra ondersteuning nodig hebben. Deze RT wordt op 1 ochtend in de week gegeven door Annemieke Bakker, orthopedagoog en eerder werkzaam als IB’er op onze school. Daarnaast zal Tamara Zuijdervliet, IB’er en groepsleerkracht, 1 ochtend in de week, kinderen uit de middenbouw gaan ondersteunen die wat extra hulp bij het rekenen kunnen gebruiken. Op die manier willen we voorkomen dat deze leerlingen in een hogere groep vastlopen in het rekenproces.
Zoals hierboven beschreven kan de school met een hulpvraag bij het Samenwerkingsverband (SWV) terecht. Met de invoering van Passend Onderwijs is ook de zorgplicht voor elke school vastgelegd. Dit houdt in dat een school, mits er plek is en aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling kan worden voldaan, deze leerling moet toelaten. Mocht de school niet in staat zijn om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van een leerling, kan de hulp van het Samenwerkingsverband worden ingeschakeld. Met alle betrokkenen wordt vervolgens gekeken met welke extra ondersteuning deze leerling wel toegelaten kan worden of welke andere school deze ondersteuning beter kan bieden.
In sommige gevallen zorgt de aangeboden extra ondersteuning niet voor voldoende resultaat en wordt er gekozen voor een doublure of zelfs voor verwijzing naar een andere (SBO)school. Wanneer er sprake is van een verwijzing naar een andere school, zal dit altijd besproken worden tijdens het MDO.
Indien ouders en school niet op één lijn zitten wat betreft deze beslissing, dan volgt een gesprek tussen ouders, leerkracht en IB’er. De school is verantwoordelijk voor het plaatsen van een leerling in een groep en het advies van school is in dit geval leidend. Natuurlijk wordt het belang van de leerling hierbij altijd voorop gesteld. De Inspectie van het Onderwijs hecht er aan het bovenstaande duidelijk te stellen in de schoolgids.